Langere vaartochten tijdens Vaardag Sleepboothaven Maassluis

De Vaardag Sleepboothaven Maassluis op zaterdag 19 mei biedt dit jaar langere vaartochten voor maritieme liefhebbers. Tijdens het evenement waarbij de focus ligt op rondvaarten met historische Maassluise schepen vaar je 1,5 uur lang mee in plaats van de gebruikelijke 45 minuten. De langere vaartochten maakt het mogelijk om niet alleen over de Waterweg te varen, maar ook een stukje van de Rotterdamse haven mee te pakken. Meevaren kan met de gerestaureerde stoomsleper Furie (1916), bergingsvaartuig Bruinvisch (1937) en bergingsvaartuig Tonijn (1958). Zeesleper Elbe (1959) gaat verder en doet ook de Maasvlakte aan en haalt een zoute neus op zee.

Kaartjes voor de Furie, Tonijn en Bruinvisch kosten €7,50 en zijn vanaf zaterdag 21 april te koop aan de balie van het Nationaal Sleepvaart Museum aan de Hoogstraat 1-3 in Maassluis. De kosten voor de Elbe bedragen €49,50 per persoon. Aan boord van de Elbe is een heerlijk buffet inbegrepen. Warme en koude dranken zijn tegen betaling verkrijgbaar. Tickets voor de Elbe zijn nu al te koop en alleen te verkrijgen via www.zeesleperelbe.nl. Het volledige vaarprogramma inclusief tijden is te vinden op www.sleepboothaven.nl.

De Stichting Sleepboothaven Maassluis organiseert het ene jaar de Dag van de Zeesleepvaart en het andere jaar de Vaardag Sleepboothaven. Bij laatstgenoemde is de opzet kleiner en ligt de focus puur op rondvaarten van Maassluise schepen zonder activiteiten op de kade. De Dag van de Zeesleepvaart is groter van opzet met meer schepen, ook van buiten Maassluis, veel walactiviteiten en traditiegetrouw een vlootschouw.

De rondvaartschepen

De Furie is van stapel gelopen in 1916 bij Scheepswerven v.h. G&H Bodewes in de provincie Groningen, diende ze tot ver in de jaren zeventig als sleepboot voor de papierindustrie in Zweden. Vervolgens werd ze aangekocht voor een rol in de legendarische televisieserie ‘Hollands Glorie’, naar het boek van Jan de Hartog. In 1978 gekocht door de Stichting Hollands Glorie te Maassluis en sindsdien vaart ze weer onder Nederlandse vlag.

Een oude bekende is sinds 2016 terug naar haar geboorteplaats en wel de sleepboot Tonijn, een kustsleper die in 1958 als bouwnummer 105 door scheepswerf De Haas aan W.A. van den Tak’s bergingsbedrijf werd opgeleverd. Deze sleepboot heeft een lengte van 21,75 meter en heeft de laatste jaren als Eerland 28 in het Rotterdamse havengebied gewerkt. Kenmerkend voor het scheepje is bovendien de enorme bergingspomp die in het vaartuig is geïnstalleerd. Bij talloze bergingsklussen heeft de Tonijn in haar bijna 60-jarige carrière geassisteerd, niet in de laatste plaats in 2004, bij het zinken van de zeesleper Elbe. In Maassluis wordt de Tonijn weer teruggebracht in haar originele staat zoals zij scheepswerf De Haas in 1958 verliet.

De Bruinvisch uit 1937 is na een rijk bestaan, sinds 2005 weer terug in haar thuishaven Maassluis. De vrijwilligers zijn drukdoende geweest om de oude type Blazer weer te laten zijn wat zij was: een stoer scheepje met het zo kenmerkende bergingstuigage. Het 24 meter en met een 120 pk sterke Industrie motor uitgevoerde scheepje bleek zeer veelzijdig en succesvol. Haar indrukwekkende carrière onder Nederlandse vlag omvat onder meer de omvangrijke wrakopruimingswerkzaamheden in de Nieuwe Waterweg na mei 1945 en de beroemde VN bergingsoperaties van 1957 in het Suezkanaal.

De Elbe uit 1959 heeft na 17 jaar als zeesleper als loodsboot en actieschip gediend. Internationale bekendheid kreeg het schip onder meer in de tijd dat het op wacht lag op bergingsstation Fayal op de Azoren met de berging van de Duitse tanker Richard Kaselowsky. De tanker had een gebroken krukas en werd door de Elbe naar Hamburg gebracht. Na de eerste grote onderhoudsbeurt in 1963 was de Elbe tot aan de indienststelling van de Zwarte Zee de sterkste sleepboot ter wereld.

Kijk op www.sleepboothaven.nl voor meer informatie. Of volg Sleepboothaven Maassluis op Facebook (Sleepboothaven) en Twitter (@Sleepboothaven).

2018-04-03T11:43:32+00:00april 3rd, 2018|Nieuws|