0
Bouwjaar
Maassluisje
0pk
Sinds 1978: 8 cil. Scania type DS.14AO1
0
Bouwjaar
Delta
0pk
3 cilinder Industrie type 3VD6A
0
Bouwjaar
Krimpen
0pk
6 cilinder Smit-M.A.N. nr. type 9 R.426

Naast de hoofddeelnemers die bij Stichting Sleepboothaven Maassluis (SSM) zijn aangesloten behoren ook het Maassluisje, de Delta en de Krimpen tot de historische schepen. Goedgekeurd door de schouwcommissie van SSM en erkend door de Gemeente Maassluis. De drie schepen met elk hun eigen bijzondere verhaal liggen aan een drijvende steiger in de havenkom van de stad.

Havensleper het Maassluisje

Vele oudere Maassluizers kunnen zich de havensleper Maassluis (ofwel het Maassluisje) wellicht nog goed herinneren. De kleine maar krachtige havensleper was dan ook speciaal gebouwd voor werkzaamheden in en rond de Maassluise haven. Scheepswerf De Haas toen scheepswerf ‘Zorg en Vlijt’ genaamd verkreeg in 1948 van de Internationale Sleepdienst Maatschappij opdracht tot het bouwen van twee kleine slepers. De Maassluis verkreeg als thuishaven Maassluis en de tweede sleper kreeg de naam Vlaardingen met als thuishaven Rotterdam.

Zo heeft ze onder eigen naam nog tot 1978 gevaren in het Rotterdamse totdat een Limburgse ondernemer haar kocht. Uiteindelijk belande het Maassluisje onder de Belgische vlag met de weinig zeggende naam D16 in Limburg. In 2011 is de sleepboot door Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis teruggehaald naar Maassluis en volledig gerestaureerd met de originele uiterlijke kenmerken.

Levensloop

10 februari 1949 Maassluis N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam.
10 maart 1972 Maassluis Smit Internationale Havensleepdiensten B.V., Rotterdam.
1969 Maassluis G.J.Eerland Lcm.zn. B.V., Rotterdam in charter.
27 april 1978 Libra Mw. W.H.van Wemmenhove-Beuke, Lith.
07 april 1988 Libra B.V. IJzer–& Metaalhandel Walburg, Zwijndrecht.
07 april 1988 V.H.76 Van Hasselt’s Baggermaatschappij B.V., Stevensweert tot 07-04-1995.
7 april 1995 D16 Dragrasa B.V. in Brussel verkocht.
2011 Stichting Maritiem Erfgoed Maassluis
2012 Maassluis. Na restauratie weer in de vaart.

Technische kenmerken

Tonnage
IMO-nummer
Lengte 15,04 meter
Breedte 4,00 meter
Diepgang 1,56 meter
Voortstuwing en vermogen  Verleden: 6 cilinder A.E.G. motor 150 apk
Sinds 1978: 8 cil. Scania type DS.14AO1 300 apk
Type Sleepboot
Roepletters

Motorsleepboot Delta

De Delta, een motorsleepboot uit 1946, heeft Maassluis als thuishaven en wordt momenteel met veel plezier voor de recreatievaart gebruikt. De 16 meter lange en 4.20 meter brede sleepboot biedt veel ruimte. Zo is er een voorroef met een vast keukengedeelte, zijn er 5 slaapplaatsen en is er achter de machinekamer een grote achterroef. Getracht wordt, de nog in originele staat zijnde sleepboot zo te houden.

De boot heeft tot 1982 heel wat beroepsmatig werk verzet. In opdracht van de heer Van Riemsdijk, wonende te Maasbracht, is zij in 1946 gebouwd bij de werf S. Seymonsbergen te Amsterdam. In 1948 werd de Petronella verkocht aan de heer B.C. de Bot. Deze woonde ook in Maasbracht en noemde haar Gercor. Hij heeft de Gercor 22 jaar in zijn bezit gehad en woonde er op met zijn vrouw en 3 kinderen. Net na de oorlog heeft de boot een tijd lang met een bok gevaren om de gezonken schepen, die in de Maas lagen, te lichten. In die tijd was de sleepboot een hele krachtpatser.

Technische kenmerken

Tonnage 12 ton
IMO-nummer 02306810
Lengte 16,00 meter
Breedte 4,20 meter
Diepgang 1,80 meter
Voortstuwing en vermogen 3 cilinder Industrie type 3VD6A ,150 pk, bij 330 omwentelingen p/min
Type Sleepboot
Roepletters PF2409

 


Havensleepboot Krimpen

De (ex)havensleepboot Krimpen is in het jaar 1953 gebouwd bij scheepswerf Bodewes te Millingen aan de Rijn met het bouwnummer 477. Ze wordt qua exterieur gerestaureerd naar het jaar van de tewaterlating.

Levensloop

1954 Krimpen L. Smit & Co in Rotterdam.
1972 Krimpen Smit Havensleepdiensten BV in Rotterdam.
1988 Tim Stolks Scheepssloperij BV in Hendrik ido Ambacht.
1989 Krimpen Sandford Ventnor in Hull.
1996 Krimpen C.J. Woestenburg in Midlum.
1996 Krimpen A.M.W. Tichelaar in Harlingen.
2002 Krimpen Hebo Maritiem BV in Zwartsluis.
2006 Krimpen Sjoerd Willemstein in Maassluis.

Technische kenmerken

Tonnage
IMO-nummer
Lengte 22,9 meter
Breedte 6,25 meter
Diepgang 2,35 meter
Voortstuwing en vermogen 6 cilinder Smit-M.A.N. nr. type 9 R.426 uit 1954 vermogen 325 pk.
Type Sleepboot
Roepletters
Deel dit...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page