0apk
Smit-Burmeister & Wain-Motor
0
Tonnage
0
Lengte in meters
0
Breedte in meters
0
Diepgang in meters
0
Bouwjaar

De Hudson liep in 1939 van stapel. Na het passeren van de gangway gaat u terug in de tijd. Ervaar hoe de kapitein en zijn bemanning leefden en werkten aan boord van een zeesleper in de jaren 1939-1963.

In de voormalige machinekamer en bunkerruimtes is de tentoonstelling ‘Helden tegen wil en Dank’. Een expositie over de Nederlandse Koopvaardij tijdens de mobilisatie en de Nederlandse Zeesleepvaart tijdens de Tweede Wereldoorlog en in het bijzonder die van de Hudson.


Levensloop

  • 1938 Opdracht tot bouw van de Hudson III afgegeven aan Machinefabriek en Scheepwerf P. Smit Jr. N.V. te Rotterdam door N.V. Internationale Sleepdienst Mij.
    Bouwnummer 522.
  • 15 april 1939 Tewaterlating.
  • 04 juli 1939 1e Proefvaart.
  • 1940 – 1945 Werkzaam onder en in dienst van Royal Navy London Rescue tug
    Section.
  • 17 februari 1963 Onder de naam Ebro gevaren tot verkoop i.v.m. in
    dienst komen van Hudson IV.
  • 1964 Omgebouwd tot schilferijsfabriek onder de naam Johan Dirk
    Gestationeerd Stellendam, brandmerk 12038 Z Rott.1965.
  • 1977 – 1988 Verkocht en omgedoopt naar Elisabeth.
  • 1989 Aankoop door de Stolk‘s Handelsonderneming BV te Hendrik Ido Ambacht.
  • 1989 – 2003 Restauratie periode.
  • 15 februari 1993 Officiële overdracht Hudson aan de Stichting ‘Help de Hudson’
  • 25 januari 2003 Officiële opening museumschip Hudson.

 Technische kenmerken

Tonnage 158
   
Lengte 37,55 meter
Breedte 7,44 meter
Diepgang 3,50 meter
Voortstuwing en vermogen Smit-Burmeister & Wain-Motor 600apk
Type Sleepboot
Roepletters PEUJ