De kaartverkoop voor de rondvaarten tijdens de Dag van de Zeesleepvaart op zaterdag 20 mei gaat van start. Tickets voor de authentieke stoomslepers Dockyard 5 uit 1940, Volharding 1 uit 1929 en de Furie uit 1916 zijn vanaf donderdag 20 april te koop bij het Nationaal Sleepvaart Museum aan de Hoogstraat in Maassluis. Meevaren met zeesleper de Elbe uit 1959 kan ook. Hiervoor zijn kaartjes nu al te verkrijgen en alleen te koop via www.zeesleperelbe.nl. Kijk hier voor het vaarschema.

Naast deze schepen waarmee je een rondvaart kan maken zijn er tijdens de Dag van de Zeesleepvaart uiteraard nog veel meer slepers te vinden. De hele buitenhaven ligt van 11.00 tot 17.00 uur vol met historische schepen. Je waant je op deze dag terug in de glorietijden. Ook geven oude en moderne slepers op de Waterweg demonstraties die vanaf de kant mooi zijn te volgen.

De historische levendigheid op het water is tijdens de Dag van de Zeesleepvaart natuurlijk ook te vinden op de kade. Bezoekers kunnen over de Govert van Wijnkade en de Burgemeester de Jonghkade in de buitenhaven slenteren langs ambachten van vroeger. Kinderen maar ook volwassenen kunnen allerlei uitdagingen aangaan bij het Zeekadettenkorps Maassluis. Daarnaast kan de culinaire genieter zijn hart ophalen bij verschillende eetgelegenheden.

De rondvaartschepen

De sleepboot Volharding 1 werd in 1929 gebouwd door de werf De Hoop in Neder Hardinxveld als ‘Harmonie 6’. Het schip voer voor rederij Van Loon op het Amsterdam-Rijnkanaal en naar Duisburg. In 1950 werd ze gekocht door de Verenigde Onafhankelijke Sleepdiensten in Rotterdam (VOS). De V in de schoorsteen herinnert daaraan.

De kiellegging van de Dockyard 5 was in 1942. Het schip werd in 1942 tijdens een luchtaanval zwaar beschadigd en tot zinken gebracht. Ze werd na de oorlog in 1946 gelicht, hersteld en afgebouwd. Op 7 mei 1947 werd ze in dienst gesteld bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM).

De Furie is van stapel gelopen in 1916 bij Scheepswerven v.h. G&H Bodewes in de provincie Groningen, diende ze tot ver in de jaren zeventig als sleepboot voor de papierindustrie in Zweden. Vervolgens werd ze aangekocht voor een rol in de legendarische televisieserie ‘Hollands Glorie’, naar het boek van Jan de Hartog.

De Elbe uit 1959 heeft na 17 jaar als zeesleper als loodsboot en actieschip gediend. Internationale bekendheid kreeg het schip onder meer in de tijd dat het op wacht lag op bergingsstation Fayal op de Azoren met de berging van de Duitse tanker Richard Kaselowsky. De tanker had een gebroken krukas en werd door de Elbe naar Hamburg gebracht. Na de eerste grote onderhoudsbeurt in 1963 was de Elbe tot aan de indienststelling van de Zwarte Zee de sterkste sleepboot ter wereld.

Traditiegetrouw een vlootschouw

Om 16.30 uur wordt traditiegetrouw een spectaculaire vlootschouw gehouden. Alle deelnemende schepen aan de Dag van de Zeesleepvaart varen de haven uit om te verzamelen op de Waterweg. In een lange parade varen zij vervolgens langs de havenmonding van Maassluis zodat bezoekers aan de Dag van de Zeesleepvaart een mooi zicht hebben op dit spektakel.

Kijk voor het vaarschema voor de rondvaarten meer informatie op de speciale pagina van de Dag van de Zeesleepvaart 2017.

Deel dit...
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page